Salam sayang buat semua pengguna kereta serta motosikal..
Mungkin semua pengguna kereta sudah mengenali alat ini untuk kegunnaan kepada kereta..Alat ini amat penting..saada pentingnya kepada anda mengetahui serta mengenali lebih lanjut..
Sebabnya 2 perkara....
1) Mengerakkan kipas radiator apabila air yang panas dari enjin dibuka laluan oleh Thormostat,,untuk terus ke Radiator,,Thormostat tu macam security,,,apabila nak lalu,,,buka pagar...
-Kalau Security itu tadi ada masalah,,tak bagi lalu,,sedangkan orang dah penuh nak masuk,,boleh bikin panas,,,mengelegak mungkin kepanasannya...
-Begitulah juga kisahnya Thormostat apabila rosak..air yang panas tadi tidak boleh melaluinya ,,sedangkan air dah panas terkumpul diruang engine...boleh menyebabkan air yang terlalu panas tadi memberontak..dan boleh mengakibatkan Over Head...
-Dalam sistem pemparitan dekat engine,,jalan itu saja boleh lalu,,dah tak ada jalan pintas ...boleh sebabkan banjir kalau tidak diselenggara dengan betul..
-Berbalik kita pada Temperature sensor tadi...ia sebagai pengesan air panas,,apabila dah kesan saja air yang panas melaluinya yang perlu sangat-sangat disejukkan...maka si pengesan ini segera bagi current kat motor kipas,,bagi kipas berpusing...
-Apabila kipas berpusing,,bersegeralah air di Radiator disejukkan...dan air tadi disalur kembali ke engine yang ditarik oleh Water pump yang sentiasa bekerja apabila saja start engine...
-Temperature sensor ini macam security kedualah kepada laluan pemparitan engine...Ada kalanya ia akan bagi current terus ke motor kipas..pusing terus kipas tadi sekiranya ada Security Thormostat tidor..dah kesan panas terus bagi current...
-Adakala juga Temperature sensor sendiri rosak,,,kalau dia rosak,,berkemungkinan,,,kipas jalan terus atau tak jalan langsung...ada 2 kemungkinan..
2)Ada satu lagi sensor kecil,,kebiasaannya dia berada berdekatan sahaja kawasan Thormostat,,tujuannya hanyalah sebagai penunjuk dekat meter,,bagi memberitahu pada pemandu,,setakat mana bagusnya pemparitan dekat engine,,
-Bolehlah dikatagori sebagai penyelia,,apa-apa berita mesti bagitahu pada Bos setakat mana perjalanan sistem pemparitan tadi...kalau sensor kecil ini rosak,,berkemungkinan menyusahkan kepada pemandu kerana hilang penunjuk arah kebagusan engine..
-Jika ia rosak,,seharusnya dibaiki segera,,takut berlaku tidak disedari dan memberi sedikit masalah yang mungkin akan jadi besar...
terbaik.. saya faham maksud disampaikn
ReplyDeleteKalau meter tempeture kejap naik kejap turun kenapa jadi begitu pula
Deletetu salu sebab utama kene tgk penutup tangki. salu kalau tu rosak, meter temp. tu naik turun
Deletemeter temp kereta kancil saya turun naik, disusuli dgn bunyi wayar mcm ada lintar pintas, radio & jam dashboard on/off..wiper juga kjap idup/ x idup..biasanya berlaku smsa krt lalu bim jln, smsa bagi signal, smsa idupkan wiper & plg truk smsa hjn..apa mslh sbnr krt sye?
DeleteApa yang terjadi jika air temperature seny rosak, dan jika ia nya rosak selain perlu ganti air temperature sensor, adakah perlu tukar thermostat??? Terima kasih
ReplyDeleteade kaitan x temperature sensor ni dgn timing kereta? dua bg signal kat ECU n ECU bgthu engine perlu power lebih sikit utk bekerja. jika rosak temperature sensor ni adakah timing akn tggi?
ReplyDeleteMohon tuan beri tunjuk ajar sedikit apakah fungsi penuh switch speedometer pada wira vdo?...masalah skrg yg saya hadapi ialah meter temperature tidak berfungsi..naik pun garisan paling bawah diantara tiang bawah..adakah itu puncanya sbb dh check sensor temperature ok je..
ReplyDeleteYe betul...kalau sensor smeter switch rosak adalah temperature tidak berfungsi..seperti kereta wira vdo saya bila laju lebih 110kmj menyala CEL..temperature meter juga tidak berfungsi..selepas tukar sensor spedometer switch barulah temperature berfungsi dgn baik n kelajuan melebihi 110kmj pun x menyala CEL..(Check Engine Light)
DeleteDak aihhh...aku tipu je😁😂😜
DeleteTolong2.. tolonggg2 otai 3sz... Mula2 hidupkan enjin kipas radiator tak berpusing lepas tu dalam beberapa minit kipas berpusing.tapi berpusing tidak berhenti... Air dalam tangki simpanan habis... ada ketika dia buang air melalui hos di tangki simpanan..air dalam radiator pula tidak berkurangan masih banyak seperti biasa. kereta jenis lain tapi pakai enjin 3sz.. apakah kebarangkaian masalahnya. Sebelum ni dah 1tahun pakai tp ini pertama kali berlaku... Rezeki tuuu...
ReplyDeleteSaya pakai kereta proton persona tahun 2012. Kipas radiator tak berpusing..dan temperature meter hanya naik sampai 85c je..dah tak akan lepas 90. Bila check guna OBD scanner suhu kereta bila parking naik la 100c, tapi kipas masih tak berpusing.kenapa ye
ReplyDeleteSensor kecil yg mempengaruhi jarum meter tu dkt mana boss? Sbb sy mglmi benda ni
ReplyDeleteKereta saya parking dua hari,jika on kunci temperature sudah naik 86° enjin masih sejuk...jika start temperature akan naik 100c... Mohon bantuaan..
ReplyDeleteMohon tunjuk ajar .. Saya guna saga flx .. masalah suhu panas dekat dashboard tidak berfungsi ..dan rpm pn tidak berfungsi .apa yang perlu dilakukan..
ReplyDelete